feb
28

A Békéscsabai Járás települései: Békéscsaba, Csabaszabadi, Csorvás, Doboz, Gerendás, Kétsoprony, Szabadkígyós, Telekgerendás, Újkígyós. A Békéscsabai Járási Hivatal címe: 5600 Békéscsaba, Szabadság tér 11-17. (A korábbi okmányiroda épülete). 2013. január elsején megkezdték működésüket a járási hivatalok. A békéscsabai járásban élő lakosok száma: 85 743 fő.

ÜGY. Egy virtuálisnak induló, később mindig megvalósuló randevú kiváltó oka, amelynek során egy hús-vér ember találkozik egy fogalommal. Ilyen csoda létrehozására csak az ÜGY képes. Az ÜGY, ami a hétköznapokon összehozza az egyszerű embert, az állam polgárát magával az állammal. Találkoznak és szóba elegyednek egymással. Ezeknek a találkozásnak az egyik legújabb helyszíne a Békéscsabai Járási Hivatal, melynek vezetője: Dr. Marosvölgyi Emese.

Dr. Marosvölgyi Emese, Békéscsabai Járás vezetője, Békéscsaba, 20130218
Dr. Marosvölgyi Emese
- Az én életemben abból a szempontból gyökeres változást nem hozott az, hogy én lettem a Békéscsabai Járási Hivatal vezetője – mondta Dr. Marosvölgyi Emese, - mivel  négy évig már elláttam az okmányiroda vezetését, amely feladat a járási hivatal törzshivatalának jelentős részét teszi ki.

- Kinevezése előtt mivel foglalkozott?

- A békéscsabai polgármesteri hivatalban hatósági ügyintézőként, aztán személyzeti vezetőként dolgoztam, majd 2007-től az okmányirodát vezettem 2011-ig, ezt követően kinevezésemig projektmenedzsment csoportvezető beosztásban dolgoztam, ahol önkormányzati projektekkel és vagyonkezeléssel foglalkoztam.

- Az okmányirodát már megszokták a csabaiak, megtanulták, hogy melyek azok a napi ügyek, amelyeket csak itt tudnak elintézni. Változott valami az okmányirodai működéssel kapcsolatban?

- Semmi nem változott, még az irodák is ugyanott vannak, ahol eddig voltak. Tehát bármilyen személyes okmány ügye van valakinek, azt itt helyben bármikor elintézheti, ugyanúgy, mint eddig. Tényleg csak felsorolásszerűen: személyazonosító igazolvány, lakcímkártya, útlevél, jogosítvány, vállalkozói igazolvány, mozgáskorlátozottak parkolási igazolványa, gépjármű ügyintézés, ügyfélkapu regisztráció, diákigazolvány ügyintézés. Itt minden ugyanúgy működik, mint korábban, annyi a különbség, hogy a hivatalból induló ügyek esetében a korábbi körzetközponti illetékesség 5 településről járási illetékesség szerint már 9 településre bővült. Mivel a legtöbb okmányirodai ügyben a kérelemre induló eljárásokban valamennyi okmányiroda országos illetékességgel rendelkezik, így bárki intézheti nálunk az ügyeit.

- Korábban is be kellett jönniük, ez most sem változik, hiszen az okmányirodai infrastruktúra, számítógépes hálózat csak Békéscsabán biztosított. A járáshoz tartozó településekre ügysegédeink útján, továbbá Csorváson és Újkígyóson kirendeltségünkön el szeretnénk juttatni azokat az információkat, amelyek felkészítik az ügyfeleinket az okmányirodai ügyintézésre. Ezt fontosnak tartom, mert így tudunk mi is a megjelenő ügyfeleinknek gyors ügyintézést biztosítani.

- A kirendeltségeken mindent el tudnak intézni az állampolgárok, amit a központban?

- Jelenleg a járási hivatal feladatkörébe átkerült szociális ellátások mindegyikét a kirendeltségeken tudják intézni az állampolgárok. A teljes informatikai infrastruktúra még nem épült ki, ennek átmeneti nehézségeit azonban igyekszünk áthidalni. A helyben jelentkező igényekkel folyamatosan bővíthető lesz a kirendeltségeken az ügyfajták száma. Ráadásul a kirendeltségeken a helyi lakosok jellemzően azokkal az ügyintézőkkel találkoznak, akikkel korábban is kapcsolatban voltak. Az állampolgár szempontjából gyakorlatilag ezen ügyek esetében semmilyen érdemi változás nem történt.

- Az ügysegédeket hogyan képzeljük el munka közben?

- Kollégáink a hét egy adott napján, előre megadott időben fogadóórát tartanak egy településen. Ezek az időpontok ki vannak függesztve az önkormányzatoknál. Ilyenkor az ügysegéd átveszi az elintézni való ügy iratait, megbeszéli az érintett személlyel, hogyan kell eljárni az ügyében. Átvizsgálja a papírokat, megállapítja, hogy rendben van-e a beadvány, és megbeszélik az ügyféllel a kapcsolattartás módját is.

- Az ügysegédek el tudják dönteni, hogy az előkészített beadvány hiányos vagy teljes?

- Természetesen, az ügysegédeknek jártasnak kell lenniük a járási hivatal feladatkörébe tartozó ügyek tekintetében. A kollégáknak ezt a tudását folyamatosan bővítjük, karban tartjuk, oktatjuk, képezzük őket, hogy mindig naprakészek legyenek.


- Még nem, hiszen két nagyon fontos változás azért történt. Egyrészt megnőtt az okmányiroda nyitva tartási ideje. Hétköznapokon, hétfőtől-péntekig reggel nyolc és este nyolc óra között lehet az ügyeket elintézni. A másik nagyon lényeges változás, hogy megváltozott a hivatal telefonszáma. Az új szám: 66/441-040. Ez nagyon fontos, mert a régi számon már nem lehet elérni a hivatalt, csak a városházát.

- Ezek azért jelentős változások.

- Igen azok, de a legfontosabb a lakosság zökkenőmentes kiszolgálása. Ezzel a nyitva tartással azok is el tudják intézni hivatalos ügyeiket, akik például nem tudnak napközben eljönni. Célunk, hogy a hivatali ügymenet során érezzék az emberek, hogy értük dolgozunk, nekik szolgálunk.

- A járási hivatalok felállásával kapcsolatban minden érintett azt hangsúlyozza, hogy az emberek semmit nem fognak megérezni a közigazgatás átszervezéséből, az ügymenetek ugyanúgy zajlanak, mint eddig. Fordítsuk le a hétköznapok nyelvére.

- Ebben az épületben működik a járási hivatal másik osztálya, a hatósági osztály is, amelynek feladatkörébe került a szociális ügyek közül az alanyi jogú közgyógyellátási igazolvány és ápolási díj, az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság, az időskorúak járadéka és a hadigondozottak járadékának megállapítása. A szabálysértési ügyek januártól szintén a járási hivatal hatáskörébe kerültek. A járási hivatal törzshivatalának hatáskörébe a fenti ügytípusokon kívül nagyon sok olyan egyéb feladat van, amely időszakos jelleggel, vagy csak bizonyos kört érintve jelenik meg ellátandó ügyként, csak hogy néhány példát említsek: állatotthon létesítésének engedélyezése, menazséria létesítésének és fenntartásának engedélyezése, gázszolgáltató esetében a felhasználási helyre történő bejutás elrendelése, bizonyos oktatási feladatok ellátása, és átkerültek a járási hivatal hatáskörébe a helyi védelmi bizottsági feladatokkal járó jogkörök is.

- Akkor nem automatikusan kerültek át a feladatok az önkormányzattól a járási hivatalhoz?

- Nem teljesen. Ugyanis az egyes területek illetékessége megmaradt, át is került hozzánk ugyanúgy, ahogyan az volt. De például gyámügyekben, szociális ügyekben eddig is osztott volt a hatáskör, az eljáró gyámhivatal és a település jegyzője között. Az átszervezés következtében az eddig jegyzők által felügyelt ügyek egy része is átkerült hozzánk, de bizonyos ügytípus továbbra is a jegyzőhöz fog tartozni.

- Illusztráljuk egy példával, amiről beszélünk.

- A járási gyámhivatalok fognak ezentúl eljárni a gyermekek védelembe vételével, ideiglenes hatályú elhelyezésével, az iskoláztatási támogatás felfüggesztésével, a családi jogállás rendezésével. De a település jegyzője fog intézkedni a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény és az óvodáztatási támogatás kérdéseiben. A polgármester jogköre maradt a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás odaítélése.

- Azt gondolom, hogy el fog telni egy kis idő, amíg gördülékenyen fog működni az új rendszer. Ugyanakkor azt is gondolom, hogy akik rendszeres kapcsolatban voltak valamilyen hivatallal, azok pontosan tudják, hogy az átszervezés után hogyan kell eljárniuk. Váltsunk át a szakigazgatási szervekre. Azok a szakigazgatási szervek, amelyek eddig közvetlenül a kormányhivatalok alá tartoztak, szintén átkerültek a járásokhoz?

- Igen, a korábbi szakigazgatási szerveknek az elnevezésükbe is bekerül a járási szócska. Vegyük például a földhivatalt, azt, amelyik Békéscsabán a Kossuth térrel szemben működik, és ezután is ott fog működni. A hosszú neve így hangzik: Békéscsabai Járási Hivatal Járási Földhivatala, rövid neve Békéscsabai Járási Földhivatal. Amit eddig ott kellett elintézni, ezután is ott kell elintézni. A szakigazgatási szervek hatásköre azonban általában nem csak egy járásra terjed ki, hanem többre is.


Ez a tábla is ugyanott található a járási hivatalban, ahol eddig is volt az okmányirodán
A békéscsabai földhivatal illetékességi területéhez hány járás tartozik?

- A Békéscsabai Járási Földhivatal csak a békéscsabai járáshoz tartozó települések ügyeiben jár el. De például már az állategészségügyi és élelmiszer-ellenőrző hivatal a Békéscsabai és a Békési járásban is illetékes. A Békéscsabai Járási Hivatal Járási Népegészségügyi Intézete illetékességi területe: Békéscsabai Járás, Békési Járás, Gyomaendrődi Járás és Szarvasi Járás. A Békéscsabai Járási Hivatal Munkaügyi Kirendeltségének illetékességi területébe a Békéscsabai Járáson kívül tartoznak települések a Békési Járásból és a Gyomaendrődi Járásból is. A járási gyámhivatalok esetében az illetékességi terület megegyezik a járások területével. Ez a hivatal a Szabadság tér 11-17. szám alatti épületben található meg továbbra is, az ügyfelek által korábban megszokott helyen.

- Van még szakigazgatási szerv, amiről nem beszéltünk?

- Igen, a Békéscsabai Járási Hivatal Járási Építésügyi és Örökségvédelmi Hivatala. Ennek a hivatalnak az örökségvédelem területén egész Békés megye az illetékességi területe, az építésügy területén pedig a Békéscsabai Járás, a Békési Járás és a Szeghalmi Járás települései is tartoznak hozzá. A hivatal a József Attila u. 2/4. sz. alatt kapott elhelyezést.

- Hogyan gondolkodik a mostani munkájáról? Úgy is kérdezhetném mi az ars poeticája?

- Pályámat közigazgatási, hatósági munkával kezdtem, és hosszú időt töltöttem el az okmányiroda élén is. Hiszek abban, hogy mindig lehet jobb szolgáltatást nyújtani. Csak három dolgot emelnék ki: időpontfoglalás fenntartása és szükségszerű bővítése, az igényeknek megfelelő munkaerő gazdálkodás és gyorsuló ügyintézés. Már jogszabályi kereteket is öltött, hogy a hivatali ügyintézés ideje le fog rövidülni, 2014. évtől a mostani harminc nap helyett 21 nap lesz egy ügy ügyintézési határideje. Erre is fel kell majd készülnünk. Egyébként nyitottabb szolgáltatás megvalósításán dolgozok, ahol nagy hangsúlyt kap az esélyegyenlőség, az azonos bánásmód, természetesen a jogszabályok maradéktalan betartása mellett.

Dr. Marosvölgyi Emese tisztában van azzal, hogy mostanában hosszabbak lesznek a munkanapjai, mint általában. De azért dolgozik, hogy az általa elképzelt szolgáltatás, ügy- és ügyfélkezelés minél hamarabb megvalósuljon. Abban biztos, hogy amikor minden a helyére kerül majd, akkor gördülékenyen, mindig a megoldásokat keresve fognak dolgozni. De addig is törekedni kell rá, a feladatellátást, ügyfélkiszolgálást napról-napra tökéletesíteni kell. Azt is tudja, hogy az ilyen típusú munkavégzéshez szemléletváltásra is szükség van. Azt is tudja, hogy meg fogják valósítani.

süti beállítások módosítása