
A járási hivatalok elsősorban okmányirodai feladatokat, gyermekvédelmi és gyámügyeket, valamint egyes szociális, környezetvédelmi, természetvédelmi igazgatási ügyek intézését veszik át a településektől. 2013. január 1-jétől Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében Baktalórántházán, Csengeren, Fehérgyarmaton, Ibrányban, Kemecsén, Kisvárdán, Mátészalkán, Nagykállón, Nyírbátorban, Nyíregyházán, Tiszavasváriban, Vásárosnaményban és Záhonyban működik majd járási hivatal.
2013. október elsejével a kormányablakok száma is bővül, az országos jelenlegi 29 megtízszereződik, miután 300-ra bővíti a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium ezek számát. A járások kialakításának elveiről és az előkészítés feladatairól tavaly szeptember 1-jén döntött a kormány, jövő januárban országszerte 175 járási, a fővárosban pedig 23 kerületi kormányhivatal kezdi meg működését. Ennek kialakítása uniós forrásból történik, csakúgy, mint az okmányirodai dolgozók átképzés
Rengeteg ember panaszkodott az elmúlt években arra, hogy a hivatalos ügymenetekben az ügyintézés lassú és körülményes. Azt nem lehet tudni, hogy a januártól bevezetésre kerülő új közigazgatási rendszer ezen mennyit változtat majd, de a szakpolitikusok egyértelműen javulást várnak. A járások bevezetésével úgy gondolják, hogy sokkal egyszerűbb lesz minden, hiszen az állampolgárok egy helyen és egy időben intézhetnek közel nyolcvan hivatalos ügyet. Lényeges tudni, hogy a kormány a döntéssel egy időben kijelölte a járásokat is, mely alapján 175 járás és 23 kerületi kormányhivatal kerül bevezetésre.